5 parasta liikettä kaasun poistoon

Jumppa ehkäisee turvotusta ja auttaa poistamaan ylimääräisiä kaasuja kehosta. Vatsalihaksia venyttävät liikkeet venyttävät myös sisäelimiä, mikä edistää ruuansulatusta ja kaasujen poistumista. Pumppaava liike on suolistolle kaasujen poistoa edistävä ja sitä hyödynnetään myös vauvojen vatsavaivojen hoidossa. Vauvan jalkoja pumpataan jotta ylimääräinen ilma pääsee suolistosta poistumaan. Sama toimii myös aikuisille, mutta liian usein istumme pitkiä aikoja paikallamme joten kehon liike jää vähäiseksi.

Erilaisista vatsavaivoista kuten turvotuksesta, ilmavaivoista ja vatsakivuista kärsii yllättävän moni. Ensiksi kannattaa käydä lääkärissä tutkituttamassa onko kyse jostain vakavammasta. Mutta aina turvotukseen, ilmavaivoihin ja muihin epämiellyttävät tuntemuksiin vatsassa ei löydy syytä tai ne voivat olla vain ruuansulatuksen liittyviä toiminnallisia vaivoja.

Miten vatsavaivoja voi ehkäistä?

Toki on olemassa monenlaisia lisäravinteita josta voi saada apuja, mutta myös liike on lääke. Kehon sisäelimet ja suolisto ovat melkeinpä aina paikallaan eli niille ei tule liikettä tai hierontaa. Kun olet käynyt hieronnassa, hieroja hieroo koko kehon lihakset läpi, mutta vatsan aluetta ei monestikaan hierota.

Erilaiset jooga liikkeet stimuloivat vatsanalueen lihaksia, mutta myös sisäelimiä. Kiertävillä liikkeillä saadaan sisäelimiin hierovaa liikettä sekä stimulointia. Samoin liikkeellä jossa venytetään vatsan aluetta tai vatsa on vasten lattiaa saa vatsa hierontaa, joka edesauttaa ruuansulatusta, aineenvaihduntaa ja myös poistamaan ylimäärästä turvotusta sekä kaasuja.

Miten stressi ja hengitys voi liittyä vatsan alueen turvotukseen?

Erilaisia vatsavaivoja saattaa esiintyä joko säännöllisesti tai epäsäännöllisesti ja voivat liittyä siihen mitä olet syönyt tai ne voivat liittyä esimerkiksi stressin määrään elämässäsi. On sanonta että osa ihmisistä on vatsallaan jännittäjiä ja tässä tarkoitetaan juuri sitä, että tämän tyyliset henkilöt tuntevat herkästi jännitystä, innostusta tai stressiä vatsan alueella. 

Vatsan ollessa kireä, turvonnut tai kaasua täynnä, saa rauhallinen vatsa hengitys löysäämään myös lihasten tonusta ja näin vatsa rentoutuu. Rauhallinen vatsahengitys aktivoi parasympaatista hermostoa. Samalla kun hengitys rauhoittuu, syke rauhoittuu ja hyvän olon hormonit lisääntyvät kehossa. Hermoston ja kehon rauhoittuessa ruuansulatus voimistuu ja turvotus pääsee laskeutumaan.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen

Taukojooga laittaa aineenvaihduntaa liikkeelle ja lievittää turvotusta – joogakurssi.fi

5 parasta liikettä kaasun poistoon

1. Selin makuullaan polvien pumppaus vatsaa vasten

Asetu selin makuulleen.
Vedä polvia kohti rintakehää uloshengityksen aikana.
Päästä polvet loittonemaan sisäänhengityksellä. Toista liikettä 8-10 kertaa.

”Tässä asennossa selkä saa hierontaa vasten alustaa. Liike mobilisoi lantion ja alaselän aluetta, syventää hengitystä ja elävöittää vatsan alueen toimintaa.” 

2. Kehonhallintasilta

Hipaise sormilla kantapäitä.
Paina alaselkä lattiaan ja lähde kohottamaan lantiota ylös.
Säilytä keskivartalonhallinta. Toista liikettä 3-4 kertaa.

”Asento rentouttaa ala-selän jännityksiä ja vahvistaa pakaralihaksia, venyttää vatsan alueen lihaksia ja edistää ruoansulatusta. Liike myös normalisoi kilpirauhasen ja hormonitoiminnan säätelyä.” 

3. Selänkierto

Käy istumaan selkä suorassa.
Lähde kääntämään rintakehää sivulle.
Tue asento käsien avulla ja hengitä rauhassa vatsaan saakka.
Jää asentoon noin 6 hengityksen ajaksi ja toista toiselle puolelle kehoa.

”Liike hieroo sisäelimiä ja edesauttaa kuona-aineiden poistoa. Se myös hieroo ja venyttää selän lihaksia, ja auttaa erilaisiin hermostollisiin vaivoihin.” 

4. Syväkyykky

Aseta jalkapohjat tukevasti alustalle tai tarvittaessa laita koroketta kantapäiden alle.
Laske peppu alas ja ojenna selkä.
Jää asentoon 1-5 minuutin ajaksi riippuen kuinka usein olet tottunut oleilemaan syväkyykyssä.
Aloita lyhyellä kestolla ja pidennä kestoa oman mukavuuden rajoissa.

”Syväkyykky stimuloi vatsan alueen sisäelimiä, pernaa ja sukupuolirauhasia, vapauttaa lannerangan hermopunosta sekä edistää tasapainoa ja stabilisoi selkärankaa.” 

5. Kaari

Käy vatsalleen alustalle ja nappaa nilkoista tai lahkeista käsillä kiinni.
Vedä kantapäitä kohti pakaroita ja jää tähän.
Tai jatka liikettä nostamalla ylävartalo ja reidet irti lattiasta.
Hengitä rauhassa vatsaan saakka ja jää tähän asentoon 6 hengityksen ajaksi.

”Asento harmonisoi ja elävöittää sisäelinten toimintaa, mikä voi helpottaa vatsa- ja suolistovaivoja. Liike hieroo vatsaa vasten alustaa, mikä edistää ruoansulatusta ja rasva-aineenvaihduntaa.” 

Kaasuja poistavan ja aineenvaihduntaa tehostavan 10 minuutin joogaharjoituksen ja yli 100 muuta ohjattua harjoitusta löydät joogakurssi jäsensivustolta.

Klikkaa ja lue lisää –> www.joogakurssi.fi