5 parasta vinkkiä miten lievittää stressiä

Stressi sinäänsä ei ole pahasta, itseasiassa se on usein myös oikein hyvästä. Se antaa tarmoa, lisää toimintakykyä ja parantaa suorituksiamme. Mutta liian pitkään koholla ollut stressi ei enää palvele tätä tarkoitusta. Lääkärit usein määräävät unilääkkeitä tai sairauslomaa stressistä kärsiville, mutta auttaako se lievittämään stressiä? Ehkä hetkellisesti, mutta ei pysyvästi. Tässä tekstissä kerron sinulle yksinkertaista 5 parasta vinkkiä miten lievittää stressiä arjessa.

Jos stressireaktio jää koholle kehossa liian pitkäksi aikaa, alkaa se aiheuttamaan vaikutuksia mm. nukkumiseen, syömiseen ja muistiin huonolla tavalla.

Stressin oireina ovat tyypillisesti

  • univaikeudet
  • muistihäiriöt
  • keskittymisvaikeus
  • heikentynyt päätöksenteko kyky
  • kiukkuisuus
  • ärtyisyys
  • väsymys
  • ylikierroksilla kulkeminen
  • pää-, selkä ja vatsakivut
  • jumiutuneet hartiat
  • vatsavaivat

Liian voimakkaat ja pitkään jatkuneet stressireaktiot voivat johtaa vakavaan uupumiseen ja vaarantaa terveyttä monella tavalla.  Ennen vakavaa uupumista tai vakavia terveysongelmia kannattaa tehdä jotain mikä katkaisee stressihormonin erittymisen kehossasi. 

Mikäli kolmen viikon ajan huomaat stressin vaikutuksia kolmella eri osa-alueella; uni, syöminen ja muisti, voisi olla tarpeen saada stressihormoonit laskemaan ja keho takaisin tasapainoon. Voit aloittaa alle listatuista 5 parhaasta vinkistä millä lievittää stressiä tai voit kokeilla kehollista menetelmää: Vapauta stressi ja ahdistus 4 minuutissa

5 parasta vinkkiä miten lievittää stressiä. Pitkittynyt stressi aiheuttaa vaikutuksia mm. nukkumiseen, syömiseen ja muistiin. Mentaalivalmentaja Katja Mattila Loving Wellness

Stressinsietokyky on yksilöllinen

Stressinsietokyky on kuin kuminauha, jollain se venyy ja paukkuu pidemmälle kuin toisella. Venytyksen jälkeen kuminauha palautuu normaali tilaan ja säilyttää elastisuutensa. Liian pitkään venytyksessä ollut kuminauha alkaa haurastua ja paukahtaa rikki. Kuminauhan voi korjata, mutta sen  joustavuutta ei saa enää palautettua ennalleen.

Todella stressin uuvuttamat henkilöt tunnistavat yleensä sen ettei heidän stressinsietokykynsä ole enää sama kuin ennen. Myös stressin “sahaaminen” voi aiheuttaa sen että stressireaktio jää kehossa pysyvästi päälle, vaikka stressitilanne sinäänsä olisi jo ohi. 

5 parasta vinkkiä:
Miten lievittää stressiä?

  1. Elämänhallintakyvyillä voi edesauttaa parempaa stressinhallintaa. Kun järjestelet elämää sellaiseksi, että stressiä, palautumista ja iloa on sopivissa määrin voit vaikuttaa olennaisesti jaksamiseen. Myös se vaihtelee kuinka paljon stressiä jaksat eri elämäntilanteissa. Joten huomioi muuttuvat tarpeesi palautumisessa.
  2. Psyykkisestä ja fyysisestä hyvinvoinnista huolehtiminen. Hyvä kunto vaikuttaa olennaisesti myös hallinnan tunteeseen minkä avulla stressiäkin voi hallita. Kun kaaos on pään sisällä kokeile lähde liikkumaan tai siivoa. Pää tuulettuu ja asiat selkeytyvät miessä.
  3. Opettelemalla uusia suhtautumistapoja ja muuttamalla omia ajattelumalleja voi lieventää  stressireaktioita huomattavasti. Kun kuulostelee omia tunteita, kehoa ja mieltä aktiivisesti voi auttaa itseä palautumaan stressistä paremmin. Tunnistaa sen hetken herkemmin milloin asiaan täytyy tarttua, jotta stressin saa laskemaan. Ajattelumallien muutos voi olla vaikka sitä että skaalaat stressiö aiheuttavan asian mittasuhteita. Jos postilaatikkoon kolahtaa 1000€ yllättävä lasku voit skaalata suhtautumistasi siihen ettei onneksi ollut 10 000€ lasku. Näin mielesi rauhoittuu.
  4. Iloa elämään. Millä saat nostettua energiatasojasi? Mikä tuottaa sinulle iloa? Ilo on kantava voima, joten etsi sitä jostain jokaiseen päivään. Katso vaikka hauskoja videoita, tanssi, laula tai hulluttele. Tee jotain mikä saa tunnetilan kohoamaan sekä energian nousemaan. Aluksi se voi tuntu väkinäiseltä, mutta muutaman minuutin päästä olet päässyt jo vauhtiin ja fiilis on alkanut nousemaan.
  5. Palautuminen. Usein ajatellaan, että nukkuminen palauttaa stressistä, mutta todellisuudessa stressihormonitasot eivät lähde laskemaan nukkuessamme kun tietoinen mieli lepää. Rentoutusharjoituksessa muuttuneessa tajunnan ja fysiologisessa tilassa stressihormonin eli kortisolin tuotanto alkaa hidastumaan ja elintoiminnot kehossa alkavat tasapainottumaan. Rentoutusharjoitus, relaksaatio tai meditaatio palauttavat elimistöä, hormoonitoimintaa, mieltä ja koko kehoa.

Extra vinkki: Pyydä apua! Jos tuntuu että kuormitut liikaa on yksi parhaimpia keinoja pyytää apua riittävän ajoissa.

Milloin tarvitaan erityisiä rentoutusmenetelmiä?

Rentoutusharjoituksella on monia terveysvaikutuksia, joiden avulla voi hoitaa mielenterveyttä ja ennaltaehkäistä sairastumista. 

Rentoutumista tuo jossain määrin kaikki se mitä koemme miellyttäväksi, kuten

  • ihmisuhteet
  • harrastukset
  • luonto
  • sauna
  • liikkuminen

Jos ruuvit kiristyvät päässäsi ja stressitaso on pysyvästi koholla tarvitaan jo erityisiä rentoutumismenetelmiä, jotka tasapainottavat kehoa, hermostoa ja mieltä. Säännöllisellä syvärentoutuksella voi saavuttaa hyvän tasapainotilan, joka vaikuttaa kokonaisuudessaan elämänlaatuun kohottavasti.

Mikäli rentoutusharjoitusta haluaa käyttää ennalta ehkäisevänä keinona tai parannuskeinona johonkin tiettyyn vaivaan täytyy sitä toistaa säännöllisesti hyvien lopputulosten aikaan saamiseksi. Säännöllisten rentoutusharjoitusten tekeminen edesauttaa myös ei stressaantuneen henkilön hyvinvointia ja terveyttä, mutta stressaantuneet henkilöt tarvitsevat tätä harjoitusta elämäänsä tuplasti enemmän.

Jännittynyt mieli johtaa jännittyneeseen kehoon ja jännittynyt keho johtaa jännittyneeseen mieleen. Tämän vuoksi on monesti helpompaa ensin rentouttaa kehoa ja tämän myötä myös mieli alkaa rentoutumaan. Mitä useammin rentoutumista ja syvärentoutumista harjoittaa sen helpompaa on saavuttaa levollinen mieli.  

Jos haluat oppia kehollisen menetelmän poistaa stressiä tai ärsytystä 4 minuutissa lue tämä kirjoitus.

Päivitetty 18.10.2020