Hyvinvointia ruokavaliosta – 5 tärkeintä vinkkiä

Moni miettii miten tulisi syödä terveellisesti. Ruokavalioita ja eri suuntauksia on niin paljon, että olo voi olla hämmentynyt. On varmasti niin, että jokin ruokavalio sopii toiselle ja toiselle taas ei. Kultainen keskitie ja kohtuullisuus ovat kuitenkin varteenotettava vaihtoehto.

Mitään ei tavitse kieltää. Koska kieltäminen saa sinut himoitsemaan lisää sitä mitä kiellät itseltäsi. Lisäämällä ruokavalioon hyviä asioita, kuten väriä ja kuitua sekä syömällä säännöllisesti – voi tehdä jo pieniä ihmeitä. Kuin huomaamatta saattaa ruokavaliosta tippua vähitellen pois huonompia asioita kuten sokeria ja valkoisia viljoja.

Viisi tärkeintä vinkkiä

Alle on listattu 5 tärkeintä vinkkiä, joiden avulla pääset muuttamaan ruokavaliotasi kohti hyvinvointia. Lähde yksi asia kerrallaan liikkeelle ja tee muutoksia ruokavalioosi pikku hiljaa. Aloita vaikka ateriarytmistä ja sen jälkeen veden juonnista sekä värin lisäämisestä.

1. Säännöllinen ateriarytmi

Auttaa hillitsemään makean himoa ja pitää verensokerin tasaisena. Useimmille sopii

  • 3-4 tunnin välein ruokailu
  • 5-6 kertaa päivässä

Jokainen löytää sopivan ruokailurytmin kuuntelemalla itseä. Mikäli ajaudut illan tullen napostelukierteeseen, tiedät että jatkossa kannattaa syödä päivän aikana runsaammin puhdasta ruokaa.

2. Laadulla on väliä

Jokaisella aterialla olisi hyvä löytyä hiilihydraatteja, proteiineja ja hyviä rasvoja. Hyvän laatuisia hiilihydraatteja saa esimerkiksi täysjyvästä ja proteiineja lihasta, kalasta tai maitotuotteista. Eikä pidä unohtaa hyvän laatuisia rasvoja, joita saa mm. kasvirasvoista ja pähkinöistä.

Kun ruokavalio koostuu 80% laadukkaista valinnoista, niin se riittää.

3. Väriä elämään

Kun lisäät luonnollista väriä lautaselle kasviksista, vihanneksista, marjoista ja hedelmistä, saat herkullisia makuja sekä vaihtelua. Lisäämällä jokaiselle aterialle kourallisen väriä, saat vitamiineja, kivennäisaineita ja kuituja ruokavalioosi.

Pyri syömään päivän aikana viittä eri väriä:

  • punaista
  • oranssia
  • keltaista
  • vihreää
  • sinistä / purppuraa

Värit tekevät ruokailusta myös visuaalisen elämyksen ja houkuttelevat syömään.

4. Aterian annoskoko

Annoskoko on visuaalisesti mitattavissa kämmenesi avulla. Ota lautaselle

  • Kuppikourallinen hiilihydraatteja
  • Kämmenellinen proteiineja
  • Peukalollinen hyviä rasvoja
  • Muista myös kourallinen väriä, jokaiselle aterialle.

5. Vesi

Vesi on vanhin voitehista todella vanhan sananlaskun mukaan. Vesi todella voitelee ja kosteuttaa kehoa. On tärkeää juoda tasaisesti päivän aikana vähintään kaksi litraa vettä. Mikäli hikoilet tai imetät saattaa nesteen tarve olla jopa 3-4 litraa päivässä. Runsas veden juonti poistaa kehosta kuona-aineita ja edistää aineenvaihduntaa.

Kuuntele ja kunnioita kehoasi

Kysy itseltäsi miltä aterian jälkeen tuntuu. Kuuntele kehosi viestejä ja tee huomioita olotilastasi. Jos olet 30min ruokailun jälkeen tukkoinen ja väsynyt mieti onko edellisellä ruokailulla vaikutusta asiaan.

Mikä sopii yhdelle ei välttämättä toiselle toimi. Ruokavaliossa ei tarvitse noudattaa tiukkoja sääntöjä tai kieltolistoja. Valitse vain laadukkaita sivulle sopivia valintoja 80% edestä.