Jooga mitä pystyy tekemään juuri sellaisena kuin on

Joogan aloittamiseen ei tarvitse olla notkea tai osata mitään erityistä. Riittää, että vain olet ja hengität. Lempeällä joogatunnilla oman kehon kuuntelu ja liikkeiden tekeminen kuten ne tänään hyvältä tuntuvat ovat tärkeämpää, kuin se kuinka pitkälle taivut. Eräässä joogakurssin asiakaspalautteessa luki näin: 

Nyt oli todellakin sellainen joogakurssi, että pystyi tulemaan ja tekemään juuri sellaisena kuin on. Joka kerta lähdin kotiin rentoutuneena ja virkistyneenä. Kiitos!

Kun laskee omaa sisäistä vaatimustasoa ja sallii itselleen harjoituksen olevan joka kerta erillainen, vapauttaa niin mieltä kuin kehoakin. Vaikka olisit taipunut eilen pidemmälle, ei siihen tarvitse seuraavalla kerralla päästä.

Olen jäykkä – voinko joogata?

Joogaharjoituksessa ei tarvitse pyrkiä mihinkään, vaan sallia se mikä tuntuu nyt hyvältä ja oikealta. Ei tarvitse olla notkea. Tärkeämpää on kuunnella kehoaan ja tehdä sen sallimissa rajoissa. Jooga auttaa kehon lisäksi myös mieltä joustamaan ja päästämään irti turhista jännitteistä. Esimerkiksi jonain päivinä ei tunnu hyvältä laittaa päätä alas päin, jolloin voi vaan kuunnella omaa kehoa ja jättää tällaisen liikkeen välistä. Näin kehittää omaa mieltään joustavammaksi ja oppii kuuntelemaan kehon viestejä.

Ennakkokäsitykset joogasta saattavat tulla esimerkiksi sosiaaliseen mediaan ladatuista kuvista, missä poserataan vaikeissa jooga asanoissa. Päälläseisonta tai muut akrobatia temput eivät kuulu alkeistason joogaan ja alkeistasolla saa viihtyä vaikka vuosia, mikäli se sinulle hyvältä tuntuu.

Monipuolisuus aloittelijoiden asanoissa antaa mahdollisuuden luoda todella monipuolisia harjoituksia, joiden avulla pääsee hyödyntämään joogan monipuolisia vaikutuksia. Myös pidemmälle jooga asanoissa edenneet voivat tehdä alkeistason asanoita. 

Jooga edistää

  • stressin hallintaa
  • aineenvaihduntaa
  • selän hyvinvointia
  • hengitystekniikkaa
  • jännitteiden vähentämistä
  • kehon liikkuvuutta
  • toimintakyvyn ylläpitoa

Joogan oppimisen polku

Joogan opinpolulla ei kai koskaan ole valmis. Vaikka olisi aiemmin jo joogannut voi kursseilta ja tunneilta oppia uutta. Jokainen ohjaaja on erillainen ja sanoittaa, sekä ohjaa liikkeitä omalla tavallaan. Oppimiseen vaikuttaa myös millaisia sanoja ohjauksessa käytetään. Kuinka avoin, sekä vastaanottavainen mielesi on. Jollain kertaa jokin sanojen muoto tai lause voi saada ymmärtämään tai tuntemaan liikkeen uudella tavalla. Yhdellä kerralla ei voi myöskään muistaa kaikkea minkä ohjaaja tunnilla sanoo, joten toistuva harjoitus antaa mahdollisuuden kerrata asioita, sekä oppia uutta. Ohjatulla tunnilla sinun ei tarvitse itse miettiä minkä liikkeen teet seuraavaksi, vaan saat antautua harjoitukseesi ja kehon tuntemusten kuunteluun syvällisemmin.

Asiakaspalautteita joogakursseilta

Aukinaisempi olo on tullut joka jooga kerran jälkeen. Rentoutukset alussa ja lopussa ovat saaneet ajatukset tyhjentymään. Annan joogalle mahdollisuuden!” “Ohjaus erittäin selkeää. Opin tekemään monet liikkeet perusteellisemmin. Ilmapiiri ihanan rentouttava ja salliva.”“Oli todellakin sellainen joogakurssi, että pystyi tulemaan ja tekemään juuri sellaisena kuin on. Joka kerta lähdin kotiin rentoutuneena ja virkistyneenä. Kiitos!”

Alkavat joogakurssit Raahessa & netissä

Säännöllinen jooga harjoitus edesauttaa kehomieliyhteyden löytämistä, sekä kehonhallinnan, liikkuvuuden ja tasapainon kehittymistä. Se auttaa myös mm. stressinhallinnassa ja hengityksen syventämisessä, sekä antaa mahdollisuuden päästää irti.

Monelle selkäkivuista kärsivälle paras lääke on säännöllinen liike. Joogaa kotona – Lempeästi selkä vetreäksi joogakurssilla on 3 joogatuntia, joiden avulla voit huoltaa kehoa kotonasi juuri silloin kun haluat. Aiempaa joogakokemusta et tarvitse, mutta ei siitä haittaakaan ole.

  • Joogaa kotona silloin kun sinulle sopii
  • Kehoa huoltavat liikkeet ja rentoutus höllää jännitteet
  • Selkä ja koko keho vetristyy

Päivitetty 1.12.2019