Joogan aloittaminen

Joogan alkaa vaikuttamaan kehoon ja mieleen mitä useammin harjoittelet. Alkuun kerran viikossa on jo hyvä, kaksi kertaa viikossa joogatessa alat huomaamaan joogan vaikutuksia paremmin. Jos joogaat joka päivä alkaa se muuttamaan jo elämääsi.

Joogan aloittamista saattaa harkita pitkäänkin eikä se haittaa, vaan kaikki tulee oikeaan aikaan.

Tunsin pitkään jotain vastustusta joogaa kohtaan. Harjoitin astanga joogaa fyysisenharjoituksen vuoksi yli kymmenen vuotta sitten. Mutta vähitellen se jäi muiden lajien jalkoihin.

Silti jokin osa minusta kutsui joogan pariin ja jokin osa minusta vastusti sitä. Joogaohjaajakoulutusta harkitsin yli neljä vuotta, koska en tiennyt onko se minua varten.

Kun pääsin sellaisen joogan pariin, missä ei yritetä päästä johonkin asentoon tai päälläseisontaan, niin vastustus alkoi helpottamaan. Löysin lempeän tavan harjoittaa joogaa ja koen harjoituksen rauhoittavan vaikutuksen tärkeänä osana hyvinvointiani.

Sallivuus omaa kehoa kohtaan ja pysähtyminen tuntuvat joogassa tärkeiltä. Ei tarvi pyrkiä mihinkään. On vain läsnä ja vähitellen hyväksyy itsensä sellaisena kuin on. Antaa hengityksen virrata. Antaa ajatusten tulla ja mennä.

Joogan hermostoa rauhoittavat ja kehoa huoltavat vaikutukset sisäelimiin saakka ovat saaneet minut arvostamaan joogaharjoitusta entistä enemmän.

Oletko sinä joskus kokeillut joogaa ja se ei tuntunut omalta lajilta?

Suosittelen antamaan uuden mahdollisuuden ja kokeilemaan uudelleen.

Voit myös kokeilla joogaa kotona omassa rauhassa 20min joogaharjoituksen avulla 

➡️ www.lovingwellness.fi/ilmainen-joogavideo-tilaus

Päivitetty 12.6.2020