Jooginen ruokavalio lisää elämän energiaa

Ruokavalio vaikuttaa pranaan eli elämän energiaan joka virtaa kehossa. Pranaa saa hengitysilmasta, vedestä ja ravinnosta. Mikäli syö eineksiä joissa ei ole paljoa tai laisinkaan pranaa eli elämän energiaa vaan säilöntäaineita ja lisäaineita ei kehon prana lisäänny. Kun syö puhtaita ja tuoreita aineksia kehon prana kasvaa. Myös riittävä puhtaan vedenjuonti on olennainen osa pranaa ja kehon puhdistumista ylimääräisitä kuona-aineista. Kun prana on korkea jaksat paremmin ja tunnet olosi tasapainoisen onnelliseksi.

Perinteinen jooginen ruokavalio ja ayurvedinen näkemys ruokavaliosta

Perinteisesti joogassa ayurvedisesti suositellaan vegetaarista puhdasta ravintoa, joka perustuu ahimsaan, väkivallattomuuteen. Joogin tulisi syödä helposti sulavaa ruokaa täyttämättä koskaan vatsaa tupaten täyteen. Ruuan tulisi olla sellaista, että sillä on mahdollisimman paljon positiivisia vaikutuksia syöjälle ja mahdollisimman vähän haitallisia vaikutuksia ympäröivälle luonnolle, ihmisille tai eläimille. Kasvis tai vegaani ruokavalio ei kuitenkaan ole ehdoton totuus, vaan jokainen tekee valitoja oman tietoisuuden kautta.

Ayur = elämä
Veda = luonnonlakien tiedostaminen

Ayurveda näkee ihmisen kehon, mielen, käytöksen ja ympäristön muokkaamana kokonaisuutena. Auyrvedan päämäärä on pitkä ja terve elämä. Ayurveda on enemmän kuin terveystietoa, sen todellinen tavoite on saavuttaa tasapaino kehossa ja mielessä kuten joogankin tavoitteena on. Jooga ja ayurveda molemmat mahdollistavat pitkän ja onnellisen elämän. Ayurveda ei ole radikaali hoitomuoto tai tiukka dieetti vaan sen avulla on tarkoitus oppia muuntamaan epäterveitä elämäntapoja terveellisempiin ja omaan elämään sopiviksi. Usein pienikin askel muuttaa yllättävän paljon henkilön elämässä ja terveydentilassa.

Ayurvedisesti on määritelty kehotyypit jotka linjaavat ruokavaliota ja elämänrytmiä. Mutta kukaan ei ole vain yhtä ayurvedista tyyppiä (vata, pitta ja kapha) vaan usen jokin näistä on hallitseva ja muita on vähemmän. Oma kehotyyppi määrittelee paljon sitä mitä ruoka-aineita tulisi välttää ja mitä suosia. Toiselle kehotyypille sopii paremmin tuliset ruoat, toiselle kylmät ruoat ja yhdelle kehotyypille viileät ruoat. Silti oman lisänsä henkilökohtaisiin suosituksiin tuovat myös vuodenaika, kyseinen päivä, kuormitustekijät, terveydentila ja ruoansulatusvoima.

Nykyaikainen jooginen suositus ruokavaliosta

Ravinnon tulisi antaa keholle arvokkaita ravintoaineita, jotka ovat helposti sulatettavassa muodossa. Ravinnosta tulisi saada uutta energiaa joka selkeyttää mielen sekä luo tasapainoisen ja rauhallisen olotilan.

  • Suosi puhtaita raaka-aineita.
  • Vähennä punaista lihaa.
  • Suosi vaaleaa lihaa ja kalaa.
  • Ruokajuomaksi sopii vesi, yrttitee tai mehu.
  • Keskipäivä on paras aika lounaalle.
  • Istu syödessäsi ja nauti ruoasta niin saat hyödynnettyä ruoan tuoman energian ja ruoansulatus toimii paremmin.
  • Syö mahdollisuuksien mukaan aina samaan aikaan päivästä ilman muita ärsykkeitä keskittyen tuntemaan ruoan ja olemaan läsnä. Esimerkiksi ruoansulatus toimii paremmin kun ruoka pureskellaan rauhassa.
  • Syö vain kun olet nälkäinen ja kun edellinen ruoka on sulatettu.
  • Vältä ylensyömistä.

Millaisia ruoka-aineita on suositeltavaa käyttää

Suomessa meillä on loistavat luonnonvarat saatavillamme siksi suosittelen käyttämään runsaasti marjoja ja satokauden mukaisia kasviksia. Kaikki ravitsevat ravintoaineet kuten viljat (täysjyvä), palkokasvit, vihannekset, salaatit, hedelmät ja pähkinät ovat suositeltavia päivittäin. Lisäksi ruoanvalmistuksessa suosittelen käyttämään Gheetä eli kirkastettua voita tai tavallista voita. Mahdollisimman vähän käsitellyt raaka-aineet ja puhdas vesi ovat ruokavalion perusta. 

Onko jotain täysin kiellettyä tai välteltävää?

Vältetäviä ovat alkoholi, kahvi, tupakka, huumausaineet, mädäntynyt tai homehtunut ruoka. Vältä myös jääkylmiä ruokia jos ruoansulatus on heikko. Tärkeää kuitenkin muistaa olla armollinen itselle eikä ruokavaliossa tarvitse olla ehdoton. Jos esimerkiksi nautit aamukahvihetkistäsi ei sinun tarvitse jättää kahvia ruokavaliostasi pois, koska se saattaa aiheuttaa enemmän stressiä kehoosi ja kumoaa näin hyödyt mitä kahvin pois jättäminen toisi.

Mitkä mausteet ovat hyviä?

Makeutukseen hunajaa, taatelia, banaania ja muita hedelmiä. Joogisessa ruokavaliossa ei käytetä voimakkaita mausteita.

Voiko ruokavalion keinoin tukea joogaharjoitusta?

Ruokavalio vaikuttaa jaksamiseen, joten oikeanlaisella syömisellä voi tukea joogaharjoitusta. Tyhjällä vatsalla harjoittelu tuntuu miellyttävämmältä kuin juuri syöneenä. Ruokailun ja joogan välissä on hyvä vähintään tunti ruoansulatus aikaa ja aina on myös tärkeä kuulostella omaa olotilaa.

VINKKI:

Lempi teeni on Yogi pussiteet, joita saa useimmista ruokakaupoista. Teetä löytyy montaa erimakua ja ne ovat tehty yrteistä, jotka tukevat terveyttä.


RESEPTI: Ravitseva Chia-vanukas 

Ravitseva Chia-vanukas 

2 rkl chia-siemeniä

2 dl kauramaitoa / mantelimaitoa / kookosmaitoa

Päälle esim. marjoja ja pähkinöitä

Chia siemenistä saa pitkäkestoista energiaa ja jaksamista sekä mm useita B vitamiineja, A vitamiinia, fosforia, sinkkiä ja antioksidantteja.

Anna nesteen imeytyä siemeniin 20-30min ja sekoittele välillä.
Lisää chiavanukkaan päälle marjoja, hedelmiä ja pähkinöitä oman maun mukaan. Chiavanukas säilyy jääkaapissa ilmatiiviissä astiassa 2-4 päivää.

www.joogakurssi.fi