Kehonhuollon ja venyttelyn merkitys

Mikä on kehonhuollon ja venyttelyn merkitys? Kuinka usein pitäisi venytellä? Oletko miettinyt mitä hyötyä venyttelystä todella on? Venyttely palauttaa liikunnasta tai työnteosta kangistuneen kropan. Vaikka et edes liikkuisi aktiivisesti on kehonhuolto tärkeää, koska iän myötä kroppa alkaa myös luonnostaan kangistumaan. Pienenä lapsena keho on vielä erittäin elastinen. Päivä päivältä keho kuitenkin kangistuu ja jossain vaiheessa se alkaa rajoittamaan normaalia elämää.

Jos ei venyttele tai tee kehonhuoltoa ollenkaan lihakset lyhenevät ja nivelten liikeradat supistuvat. Tietty määrä notkeutta on edellytys sujuvalle liikkumiselle.

Mikä on kehonhuollon ja venyttelyn merkitys? Kuinka usein pitäisi venytellä? Mitä hyötyä venyttelystä on?

Ryhmäliikuntatunneilla yleensä venytellään tuntien lopussa lyhyesti ja kevyesti. Jos treeni on kevyt voidaan pidempikestoinen venyttely tehdä myös treenin päätteeksi. Lihaskuntotreenin jälkeen lihakset ovat vielä supistuneena ja kunnon venyttelyt rasittavat lihasta. Lihaskuntotreenin jälkeen onkin hyvä tehdä kunnolliset venytykset vasta 1-2 tunnin päästä treenistä. Treenin aikana lihas lämpenee, joten jos venyttelee treenin jälkeen vielä samana iltana ei tarvitse erikseen lämmitellä. Saunassa voi venytellä myös ilman lämmittelyä.

Kun venyttelet

  • Muista olla rento
  • Unohda repiminen ja suorittaminen
  • Anna hengityksen virrata
  • Nauti venytyksestä

Miten sitten tulisi notkeaksi ja saisi venyttelyn tuntumaan nautinnolliselta? Armollisella asenteella omaa kehoa kohtaan ja säännöllisesti kehoa huoltamalla.

Kehonhuollon ja venyttelyn merkitys

Kaksi tai kolme kertaa viikossa edistää notkeutta ja jo muutaman viikon jälkeen huomaat edistyväsi. Parannat lihasten aineenvaihduntaa ja nopeutat lihasten palautumista rasituksesta. Löydät kehonhuollon ja venyttelyn merkityksen kun alat tekemään sitä. Saat tuloksia, jotka voivat yllättää.

Säännöllisen venyttelyn & kehonhuollon tuloksena:

  • Ryhti paranee
  • Liikkuvuus paranee eli lihakset notkistuvat
    ja nivelten liikeradat laajenevat
  • Lihakset palautuvat treenistä nopeammin
  • Keho rentoutuu
  • Mieli rauhottuu
  • Hengitys tehostuu jolloin kroppa
    ja aivot saavat paremmin happea
  • Aineenvaihdunta paranee

Kehostasi huolta pitämällä parannat elämänlaatua.
Arvosta siis omaa kehoasi pitämällä siitä hyvää huolta.

Jos kaipaat ohjattua venyttelyä kokeile lempeää joogaa, saat yllättyä kuinka mukavaa kehonhuolto voikaan olla.

www.joogakurssi.fi

www.joogakurssi.fi

Päivitetty 6.9.2020