Kuinka vähentää paineita keskivartalosta?

LPF Hypopressive on kehonhallinta- ja hengitystekniikka, joka vähentää painetta keskivartalossa.  Jatkuva paine keskivartalossa voi oirehtia esimerkiksi lantionpohjan toimintahäiriöinä tai alaselän kipuina. Liiallinen paine keskivartalossa pyrkii johonkin suuntaan  poistumaan vatsaontelosta ja saattaa aiheuttaa esimerkiksi tyrän, laskeuman tai selän puolelle pullistuman.

Mikä tuo painetta keskivartaloon?

Liikunta (juoksu, hypyt, kuntoilu, voimistelu, vatsalihasrutistukset, ponnistukset..) ja elämä yleensäkkin luo painetta vatsaonteloon. Myös kun yskit tai aivastat, syntyy painetta. Toistuva paineen nousu vatsaontelossa vaikuttaa lantionpohjan rakenteisiin. Synnyttäneistä joka viides kärsii lantionpohjan ongelmista, mutta vaiva on tuttu myös kovin treenaaville urheilijoille. Joissakin trendikkäissä urheilulajeissa katsotaan, että ”treeni on onnistunut vasta, kun tulee pissat housuun” – mikä on huolestuttava esimerkki siitä, miten hyvinvoinnin nimissä voidaan tehdä myös paljon hallaa ihmisten terveydelle.

Kehonhallinta harjoitukset

LPF Hypopressive kehonhallinta- ja hengitystekniikka on kehitetty vähentämään painetta vatsassa ja lantionpohjalta.  Asentoharjoitukset ovat jo itsessään tehokas, mutta lempeä kehonhuoltomenetelmä, joka vähentää faskialinjoista jännitteitä.  Harjoitusasennot ovat suunniteltu siten että ne parantavat ryhtiä ja vähentävät painetta vatsan sekä lantionpohjan alueella. Lisäksi asentoja tehostetaan hengitystekniikalla.

Painetta vähentävä hengitystekniikka

Hypopressivessä käytettävä hengitystekniikka, tunnetaan joogassa nimellä Uddiyana Bandha. Siinä syvän uloshengityksen jälkeen, hengitystä pidätetään ja lihaksilla lähdetään tekemään valesisäänhengitysliikettä; laajentaen rintakehää sivusuunnassa ja nostaen ylöspäin. Valesisäänhengitys luo alipaineen vatsaonteloon, mikä imukuppimaisesti vetää rentoutunutta palleaa ylöspäin, aiheuttaen vatsalihasseinämän vetäytymisen sisään. Näin hengitysteknikka vähentää painetta lantionpohjassa ja vatsaontelossa. Hypopressive tekniikassa kaikella mitä tehdään pyritään vähentämään sisäisiä paineita.

Lue lisää LPF Hypopressive tekniikasta.

Tule oppimaan LPF HYpopressive tekniikka kurssille
tai pyydä omalle ryhmälle LPF HYpopressive kurssista tarjous!

Ota yhteyttä: Koulutettu LPF Hypopressive ohjaaja Katja Mattila
katja.mattila@lovingwellness.fi / 040 7645909