Miksi joogata? Osa 1/2: Kehon kiristykset ja 15 fyysistä syytä joogata

Hartiat kireänä, selkä tai pakara kipua – mistä apua ja miksi keho kiristyy?

Jooga ei ole vain jumppaa. Jooga on jotain enemmän. Säännöllisesti harjoitettuna jooga auttaa kehoa notkistumaan ja vahvistumaan, sekä saavuttamaan myös mielenrauhaa.

Jooga on kehon, sielun ja mielen harjoitus joka pyrkii tasapainoon.
Joogaharjoitukseen sisältyy yleensä

  • asentoja joita kutsutaan asanoiksi 
  • hengitystekniikoita
  • mielen harjoituksia
  • rentoutusharjoituksia / meditaatioita

Miksi sitten asanaharjoitusta eli jooga liikkeitä tehdään? 
Vastaus on yksinkertainen. Asanaharjoitusta tehdään jotta saataisiin kehosta kireyksiä hölläämään.

Miksi keho kiristyy?

Tähän on monia fyysisiä syitä esimerkiksi työasennot, nukkuminen ja ikääntyminen. Päivä päivältä jäykistymme, jos emme avaa faskialinjoja kehostamme, kuten kissat aina noustessaan venyttelemällä tekevät. Faskiat ovat lihaskalvoja joita on kehossamme joka paikassa. Näiden lihaskalvojen välissä pitäisi nesteen liikkua, mutta paikallaan ollessa faskiat liiskaantuvat toisiinsa kiinni ja siksi keho tuntuu jäykemmältä aamuisin. Keho siis kiristyy mikäli sitä ei huolla tai liikuta ja se on täysin normaalia. Keho kiristyy myös muista syistä, kuten tunteiden tai ajatusten myötä.

Miten tunteet ja ajatukset saavat kehon kiristymään?​

Tunteet siirtyvät kehoon kemiallisten välittäjäaineiden avulla. Kuten jos tunnet surua alkaa kehossasi tapahtua fyysisiä oireita kyynelten virratessa silmistä tai kauhun tunne saa ihosi kananlihalle. Stressi ja kiire pään sisällä saa aikaan ahdistuksen tunteita ja keho alkaa kiristymään, kun pään sisältä tunteet menevät kehoon. 

Tunteet muuttuvat fyysisiksi kehon tuntemuksiksi salaman nopeasti.

Yksinkertaistettuna aivojen, immuunijärjestelmän ja ​hermosolujen erittämät neuropeptidit ovat kemiallisia viestinvälittäjiä, jotka kuljettavat informaatiota mielestä kehoon ja kehosta mieleen nesteiden avulla. Neuropeptidirykelmiä on joka puolella limbistä järjestelmää, joka itsessään on kehon tunnekeskus. Limbinen järjestelmä sisältää myös hypotalamuksen, pienen rauhasen joka saa aikaan tunteiden muuttumisen fyysisiksi reaktioiksi. Se säätelee myös mm. ruokahalua, veren sokeritasoa, kehon lämpötilaa sekä monien sisäelimien ja verenkiertojärjestelmän automaattisia toimintoja. Limbisessä järjestelmässä sijaitsevat myös mantelitumake joka on yhteydessä pelkoon ja mielihyvään, sekä käpylisäke, joka tarkkailee hormoonijärjestelmää. Kun mantelitumake esimerkiksi aistii vaaran, se lähettää salaman nopeasti viestin hypotalamukselle ja aivorunkoon, josta lähtee kemiallisten reaktioiden ketju. Nämä limbisen järjestelmän alueet aktivoivat autonomisia ja hormonaalisia reaktioita. Näin tunteet muuttuvat fyysisiksi reaktioiksi kehoon jopa niin nopeasti että järkiaivot saattavat huomata tapahtuneen vasta kehon reaktioiden jälkeen. Rauhoittamalla tunteita voi rauhoittaa myös elimistöä, stressireaktioita ja edistää näin kokonaisvaltaista terveyttä.

Joogan asanaharjoituksella eli joogaliikkeitä tekemällä autetaan kehoa hölläämään kireyksiä riippumatta siitä miten kireydet ovat kehoon tulleet.

Kireys pään sisällä muuttuu kireydeksi kehoon, samoin kun rentous pään sisällä rentouttaa myös kehoa. Joskus on vaikea saada ajatuksia tai tunteita hölläämään, silloin auttaa kehollinen harjoitus. Kun joogaliikkeiden avulla aloitetaan pehmittelemään kireyksiä kehosta alkaa myös mieli löysäämään. Kehon kiristysten löysäämisen lisäksi joogan hyviä vaikutuksia on todella paljon. Alle on listattu 15 fyysistä syytä miksi kannattaa joogata.

15 fyysiseen hyvinvointiin vaikuttavaa syytä miksi kannattaa joogata

  1. Liikkuvuus ja joustavuus lisääntyy
  2. Lihakset vahvistuvat
  3. Tasapaino kehittyy
  4. Ryhti kohenee
  5. Kehotietoisuus kasvaa
  6. Syvät sekä pinnalliset lihakset vahvistuvat
  7. Hengitys syvenee
  8. Stressitaso laskee
  9. Rauhallisuus lisääntyy, koska hermoston rauhoittumiskyky kasvaa
  10. Jännittyneet lihakset hölläävät ja kipu hellittää
  11. Aineenvaihdunta vahvistuu, kun kuona-aineet poistuvat tehokkaammin ja verenkierto paranee
  12. Yleinen terveys kohenee
  13. Hormoonitoiminta tasaantuu optimaaliselle tasolle
  14. Hidastaa ikääntymisen oireita
  15. Unen laatu paranee

Aloittaessaan joogaa moni miettii vain kehon fyysisistä vaikutuksia, mutta myöhemmin huomaa säännöllisen harjoituksen tuovan myös vaikutuksia mieleen. Missä vaiheessa vain elämää voi alkaa joogan avulla kehoa ja mieltä vetristämään. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa joogaa. Muistat vain kuunnella kehoasi ja tehdä sen sallimissa rajoissa.

Lähteet:
Kokonaisvaltainen joogaohjaaja koulutusmateriaali
Rentoutusvalmentaja koulutusmateriaali
Kirja: Stresin luomuhoito – Mia Jokiniva
Kirja: Palaudu ja vahvistu – Kaisa Jaakola
Kirja: Kehosi paljastaa mielesi – Deb Shapiro

Päivitetty: 13.7.2020