Miksi joogata? Osa 2/2: Mielenrauha ja 15 mentaalista syytä joogata

Jooga on kokonaisvaltainen harjoitus. Jooga ei ole vain jumppaa ja liikkuvuuden lisäämistä kehoon. Jooga tarjoaa jotain paljon enemmän. Säännöllisesti harjoitettuna jooga auttaa kehoa notkistumaan ja vahvistumaan, sekä saavuttamaan myös mielenrauhaa.

Aloittaessaan joogaa moni miettii vain kehon fyysisistä vaikutuksia, mutta myöhemmin huomaa säännöllisen harjoituksen tuovan myös vaikutuksia mieleen.

Ajatukset, tunteet ja mielenrauha

V​​ähitellen asanaharjoitus eli jooga liikkeet alkavat muuttamaan myös pään sisällä asioita. Ensimmäisessä osassa: Miksi joogata? Osa 1/2: Kehon kiristykset ja 15 fyysistä syytä joogata oli puhetta siitä kuinka mielen kireydet siirtyvät kehoon kiristyksiksi ja tämä toimii myös päin vastoin. Kun kehoa rentoutetaan, päästetään lihakset löysäämään ja kiristys vähitellen kaikkoaa alkaa myös mieli löysäämään ja kiire pään sisällä hiljenemään.

Kun asanaharjoituksella eli joogaliikkeitä tekemällä autetaan kehoa hölläämään kireyksiä on mahdollista mielenkin höllätä.

A​jatuksilla on suuri voima

Ajatuksilla pääsi sisällä saatat kehittää melkoisia tarinoita mitkä eivät oikeasti ole edes totta – vain ajatuksia. Pieni sana tai aavistus saattaa paisua pääsi sisällä kauhutarinaksi, vaikka sen lähteenä olisi ollut vain pieni aavistus siitä miten asialle voi käydä. Ajatuksien tekemä tarina pääsisi sisällä saattaa muuttua niin todentuntuiseksi, että saatat huomata sen vaikuttavan tunteisiisi. Tunteet puolestaan saavat aikaan kehossa kemiallisen reaktion ja näin ajatukset tuovat kehoon fyysisiä tuntemuksia.

Joogaharjoitus vie sinut itsesi äärelle. Opit tuntemaan itsesi paremmin ja opit tunnistamaan kehon sekä tunteiden viestejä. Kun annat tunteiden tai ajatusten olla, vähitellen ne laimenevat ja kaikkoavat. Tulee tilaa ja vähitellen mielenrauhaa. Asanaharjoitus saattaa myös joskus väsyttää aivojasi ja näin auttaa päätä tyhjenemään ylimääräisistä ajatuksista.

Joogaharjoituksen aikana ei kuitenkaan tarvitse yrittää olla ajattelematta mitään. Antaa vaan ajatusten tulla ja mennä omia reittejään. Ei tarvitse takertua ajatuksiin ja miettiä miten tämän nyt muistaisi harjoituksen jälkeen. Tärkeät ajatukset tulevat uudelleen mieleen myöhemmin, voit huoletta päästää irti ja antaa ajatustesi virrata ohitse kuten vesi virtaa joessa. Ehkä jossain vaiheessa harjoituksen loppupuolella voit huomata että kiihtynyt ajatusten virta on hieman hiljentynyt ja olet enemmän läsnä tässä hetkessä.

Säännöllinen joogaharjoitus alkaa kantamaan hedelmää myös mentaaliseen hyvinvointiin. Alla listaus 15 mentaalisesta hyödystä mitä säännöllinen joogaharjoitus voi saada aikaan.

15 mentaaliseen hyvinvointiin vaikuttavaa syytä joogata

  1. Stressitaso laskee
  2. Unen laatu paranee
  3. Mielen joustavuus lisääntyy
  4. Keskittymiskyky kasvaa
  5. Muisti paranee
  6. Mielen läsnäolo lisääntyy
  7. Mielen avoimuus  kasvaa
  8. Mieli selkenee
  9. Tulee uusia näkökulmia
  10. Rauhallisuus lisääntyy (hermoston rauhoittumiskyky kasvaa)
  11. Positiivisuus lisääntyy
  12. Suvaitsevaisuus lisääntyy
  13. Perustyytyväisyys lisääntyy
  14. Aidompi yhteys omiin tunteisiin ja tuntemuksiin
  15. Kiitollisuus lisääntyy

Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa joogaa. Muistat vain tehdä oman kehon sallimissa rajoissa ja pääset kokemaan myös joogan tuomia mentaalisia hyötyjä elämässäsi.

Lähteet:
Kokonaisvaltainen joogaohjaaja koulutusmateriaali
Rentoutusvalmentaja koulutusmateriaali
Kirja: Stresin luomuhoito – Mia Jokiniva
Kirja: Palaudu ja vahvistu – Kaisa Jaakola
Kirja: Kehosi paljastaa mielesi – Deb Shapiro

Päivitetty: 11.8.2020