Miten selättää alkavan työviikon ahdistus?

Lomien jälkeen tai viikonlopun jälkeen moni murehtii töiden pian alkavan. Yhä useampia alkava työviikko ahdistaa jo edellisena päivänä. Negatiiviset ajatukset saattavat pilata viimeisen vapaa päivän kokonaan. Oletko uhrannut joskus kokonaisen päivän murehtien alkavaa työviikkoa? Kohta työt alkavat, kohta on jo maanantai..

Murehtimiseen käytetyn ajan olisi voinut käyttää johonkin mielialaa nostattavaan, koska maanantai tulee väistämättä vastaan. Ajatukset pyörivät monesti samaa rataa päivästä toiseen ja vanhat ajatusmallit jäävät päälle. Muuttamalla omia ajatusmalleja ja hyvinvointirutiineita voi lievittää tai jopa poistaa ahdistuksen.

Asiakkaani Päivi päätti tänä syksynä panostaa omaan hyvinvointiin ja ilmoittautui pitkälle joogakurssille. Noin puolessa välissä syksyä juttelin Päivin kanssa ja oli ilo kuulla mitä ajatusmaailman muutosta kehon vetristymisen lisäksi viikottainen joogahetki oli saanut aikaan. 

Aiemmin Päivi harmitteli sunnuntaisin heti aamusta alkaen kohta olevan jo maanantai ja myönsi ajatuksien pyörineen tulevassa työviikossa. Nyt sunnuntai aamuisin heti herätessään hän muistaa menevänsä illalla joogaan. Tästä ajatuksesta seurasi niin hyvää fiiliksestä, että Päivi päätti ottaa koko sunnuntai päivän ihan vain itselleen. Päivän aikana Päivi teki asioita jotka lisäsivät hyvinvointia ja hyvää fiilistä. Illalla joogan jälkeen kotiin saapuessa olo oli tyytyväinen ja pian sai käydä levollisin mielin nukkumaan. Näin maanantai tulevat ilman murehtimista ja mieli on positiivisempi.

Näen itse asian niin että Päivi on tehnyt itselleen mentaalisen keikautustempun, joka muuttaa negatiivisia ajatuksia positiivisempaan suuntaan. Enää sunnuntait eivät kulu ankeissa fiiliksissä, vaan illan joogatuntia odottavissa mukavissa tunnelmissa. 

Joogan avulla sunnuntaista on tullut Päiville oman hyvinvointipäivä. Tämä jos mikä lisää palautumista ja hyvinvointia töissä, että kotona. Voit tehdä tämän saman vaikka et joogakurssilla sunnuntaisin olisikaan. Päätät vain ottaa itselle joogahetken, joka sunnuntai ilta ja teet siitä itsellesi uuden rutiinin. Saat jaksamista arkeen.

Voimme opettaa mieltä uusiin ajatusmalleihin, jos vain niin haluamme. Tai voimme pysyä samoissa ajatusmalleissa, missä aina ennenkin. Uudet toimintatavat vahvistavat uusia ajatusmalleja. Jos vain ajattelee ja tuntee mikään ei muutu. Muutos täytyy viedä toiminnan tasolle!

Uusi rutiini sunnuntai iltaan

Käytän esimerkkinä joogaa, mutta voit soveltaa tätä myös muuhun mieluisaan tekemiseen, mistä saat hyvää fiilistä ja voimaantumisen tunnetta.

  1. Etsi asia jonka tekemisestä nautit ja saat hyvää fiilistä esim jooga.
  2. Ota aikaa joogalle sunnuntai illasta.
  3. Sunnuntai aamuna herätessäsi mietiskele kuinka ihanaa on kun tänään pääset joogaamaan omassa rauhassa. Mieti vielä kuinka hyvä olo joogasta sinulle tulee.
  4. Sunnuntaina illalla nauti omasta joogahetkestä ja käy nukkumaan vetreällä keholla.

Jos jooga voisi olla sinun uusi sunnuntai illan rutiinisi ja mietit miten kotona voisit aloittaa joogaamisen. Voit tilata Lempeästi selkä vetreäksi joogakurssin ja aloittaa omat joogahetket juuri silloin kun sinulle sopii. Materiaali säilyy sinulla, joten jos et ehdi heti joogamaan niin voit hyödyntää videoita myöhemmin. Tutustu Joogaa kotona – Lempeästi selkä vetreäksi joogakurssiin ja aloita omat hyvinvointirutiinit.