Marraskuu on pahin vai onko? Muuta ajatuksia – muutat elämää

Ajatuksemme vaikuttavat kokemaamme elämään ja elämänkokemus vaikuttaa ajatuksiin. Kuinka sitten muuttaa ajatuksia, jotta voi muuttaa asioita elämässä? Ennakkoajatukset siitä kuinka asiat tulevat menemään virittävät tuleviin tapahtumiin ja vaikuttavat elämään. Oletko koskaan pysähtynyt miettimään että ennakkoajatukset ovat ihan vain ajatuksia ja ajatuksia voi muuttaa. Itse olen sanonut että marraskuu on pahin ja synkin kuukausi minulle. Olen jopa sanonut että inhoan marraskuuta, koska silloin on pimeää, märkää ja synkkää.

Mutta nyt päätin kääntää kelkkani marraskuun suhteen. Miksi? Nimittäin sitä saa mitä tilaa, kuten vanha sananlasku kertoo.

Ajatusten vaikutus elämään

Ajatuksemme vaikuttavat aika paljon siihen millaista elämä on tai miten koemme elämässä asioita. Ja kyllä, on myös niitä asioita joihin emme voi vaikuttaa konkreettisesti tai ajatuksilla, mutta silloinkin omalla suhtautumisella on merkitystä. Ennakkoajatukseni virittävät tulevan tilanteen sävyä ja on aika todennäköistä että niin siinä todella käy kuten olin ajatellut. 

Kerron nyt yhden käytännön esimerkin omasta elämästä kuinka ennakkoajatukset virittävät tulevaan ja usein myös toteutuvat elämässä. Lähden hakemaan lapsia hoidosta kiireellä. Mielessäni vilisevät työasiat ja olen jo etukäteen varma että lapset kuitenkin kiukuttelevat koko iltapäivän, enkä voi enää jatkaa töitä kotona rauhassa. On hyvin todennäköistä kun kiireestä kireänä haen lapset, että kireyteni tarttuu lapsiin. Kohta lapset kiukuttelevat ja minun iltapäivästäni tulee raskas. Ja lopputuloksena päässäni kiristää entistä enemmän, koska en voinut tehdä keskeneräisiä töitä loppuun.

Mutta mitäpä jos olen itse hyvällä tuulella ja kiireetön, kun menen hakemaan lapset. Ennakkoajatukseni silloin on, että pian kohtaan rakkaat lapset ja jälleen näkeminen on iloinen kaikille. Minulla on jo ennakkoon hyvä fiilis että meille tulee mukava iltapäivä. Ja näin aika todennäköisesti käy. 

​​Oletko huomannut tätä tapahtuvan sinulle? Siis sitä että sisimmässäsi olevat ennakkoajatuksesi todennäköisesti toteutuvat. Ja toki käytännön toimet sekä kokemukset tukevat ennakkoajatuksia, joten niiden kautta voi myös vaikuttaa ennakkoajatuksiin.

Joskus huomaan että kovasti toivomalla ajatukset eivät muutu. Ajatuksia tukemaan tarvitaan tunne ja toiminta. Minun täytyy saada sisäinen tunne ajatuksen kanssa samalle tasolle. Jolloin sisimmässäni vain tiedän ja tunnen ennakkoajatuksen vahvasti. Lisäksi tunnetilani vaikuttaa myös ajatuksiini ja päinvastoin. Kun tunnetila tukee ajatuksiani ja voin todella tuntea että näin tämä menee, on ennakkoajatukseni jo aika vahvalla pohjalla. Enää tarvitaan toiminta joka johtaa toivottuun lopputulokseen.

Muistijälkien vaikutus ennakkoajatuksiin

Yksi tapa vaikuttaa ennakkoajatuksiin ovat myös muistijäljet. Jos olen uuden asian äärellä minulla ei ole aiempaa kokemusta joka voisi vaikuttaa ennakkoajatuksiini. Silloin lähdetään enemmän puhtaalta pöydältä. Mutta jos minulla on jo aiempi kokemus se vaikuttaa ennakkoajatuksiini. Esimerkiksi muistikuva viime vuodelta samasta tapahtumasta. “Kun silloin viimeksikkin meni kaikki niin sujuvasti ja kaikki viihtyivät”. Kun luon käytännön tasolla uusia muistijälkiä ne auttavat minua seuraavalla kerralla kääntämään ennakkoajatukseni positiiviksiksi.

Marraskuu on pahin vai onko? Muuta ajatuksia muutat elämää

Ennakkoajatuksen muuttaminen

Nyt haluan muuttaa suhtautumiseni marraskuuhun. Mitä voin nyt tehdä kun olen jo kokenut monta synkkää marraskuuta. Voin pysyä siinä vanhassa ja tutussa mielikuvassa että tämä vuodenaika on kamala. Tai voin alkaa luomaan uusia ajatuksia ja muistijälkiä mukavasta marraskuusta. Haluan tallettaa muistiini ihania hetkiä mitä marraskuu tuo, jotta seuraavanakin vuonna oikein odotan mukavan marraskuun saapumista.

Vaikka ulkona ​on synkkää ja pimeää (todellakin, koska kirjoitan tätä iltapäivällä klo15 aikaan ja keittiön ikkunasta näkymä on syysmyrsky myöhäisenä iltana) silti minun sisälläni voi loistaa valo. Voin tehdä kodistani ihanan paikan ja nauttia kauneudesta ympärilläni. Saan poltella kynttilöitä ja tunnelmoida viltin alla. Voin joogata rauhassa usein ja hidastaa elämän tahtia hieman. Voin lisätä hyvän fiiliksen hetkiä jokaiseen päivään jollain tavalla. Ehkä keksin jotain uusia hyvinvointi rutiineita itselleni jotka tukevat tätä muutosta. Alla muutama ehdotus.

Uudet hyvinvointi rutiinit marraskuuhun

  • Maanantain meditaatiot
  • Tiistain tanssit
  • Torstain taukojoogat
  • Sunnuntain joogaillat

Tässä on muutama kiva tapa luoda hyviä uusia muistijälkiä mukavaan marraskuuhun. Jotta muutos ei ole liian suuri ota vain yksi muutos kerrallaan, niin saat sen pysymään arjessasi paremmin.

Muistilista ennakkoajatuksen muutokseen

  1. Tiedä mitä haluat
  2. Vahvista ajatuksiasi, jotta voit uskoa niihin ja pääset tunnetilaan
  3. Vie ajatukset käytäntöön
  4. Vahvista haluttuja muistijälkiä, jotta seuraavalla kerralla on helpompaa

Jos haluat muuttaa ennakkoajatuksiasi täytyy sinun ensin tietää mitä haluat. Jos et muuten tiedä niin kirjaa ensin ylös mitä et ainakaan halua. Esimerkiksi en halua marraskuun masentavan minua. Sitten käännä tämä ajatus päinvastaiseksi. Haluan marraskuun tuovan mukavuuksia elämääni. Ala vahvistamaan tätä positiivista ajatusta ja kehitä sen ympärille tarina mitä kaikkea mukavaa marraskuu tuo tullessaan. Suunnittele ja ala toteuttamaan suunnitelmiasi, jotta voit todella uskoa niihin. Pinnalliset ajatukset eivät toimi, mutta kun pääset pintaa syvemmälle alat uskomaan että marraskuusta tulee mukava.

Muistilista muutokseen, muutoksen vaiheet

Inspiraatiota blogitekstiin sain omasta elämästäni,
Mentaalivalmentaja koulutuksesta sekä
Aivotaidot käytä päätäsi paremmin kirjasta.
Kirjoittajat Heli Isomäki ja Nina Uusitalo

Päivitetty 2.11.2020