TOP 10 vinkit miten otat vuodesta 2020 kaiken irti

Vuoden vaihtuminen on minulle mielekästä aikaa, koska silloin saa paketoida edellisen vuoden pakettiin ja aloittaa uuden vuoden uusin ajatuksin. Samalla tavalla ajanjaksoja voi tarkastella tietysti muulloinkin ja useamminkin, kuin vain vuoden välein. Mutta jostain syystä vuoden vaihteessa energia tuntuu erityiseltä ja elämän uudistaminen tuntuu mahdolliselta. 


Kirjaa alla oleviin kysymyksiin itsellesi vastaukset kalenterisi tyhjälle sivulle tai kauniiseen muistikirjaan. Voit sitten palata näihin muistiinpanoihin tulevan vuoden aikana tai vuoden päätteeksi. Voit käyttää menneen vuoden paketointiin ja uuden vuoden suunnitteluun aikaa 15 minuutista alkaen tai vaikka koko päivän, jos oikein innostut. 

Elämän tarkastelu hetki antaa loistavan mahdollisuuden uudistamiseen, jos tahdot luoda tulevaan vuoteen jotain erilaista.

1. Mikä sana kuvaa mennyttä vuottasi?

Valitse yksi sana joka kuvaa kuluvaa vuottasi parhaiten. Kuuntele ja luota intuitioon, mikä sana tulee mieleen kun mietit mennyttä vuotta.

2. Mitkä ovat vuoden kohokohtia?

Missä menestyit? Mitä sait aikaan? Mikä elämys on jäänyt mieleen? Voit selata kohokohtia puhelimesi kuvista, somesta tai kalenterista. Voit näin uudelleen löytää vuoden huippu hetkiä, jotka muuten olisit jo unohtanut. 

On ihana kerrata mitä kaikkea vuoden aikana onkaan tapahtunut. Ja huomata millaisen matkan on vuodessa kulkenut.

3. Mikä vie sinulta energiaa ja mikä tuo sinulle energiaa?

Kun käyt läpi mennyttä vuotta tarkastele asioita, jotka vievät sinulta energiaa. Etsi sellaisia asioita jotka tekivät sinusta uupuneen, väsyneen tai tuntuivat raskailta. Tarkastele myös asioita, joista sait energiaa menneen vuoden aikana. Minkä asioiden tai tekemisen jälkeen tunsit itsesi kevyeksi, energiseksi tai iloiseksi?

4. Voitko vähentää asioita jotka syövät energiaa ja lisätä niitä asioita jotka lisäävät energiaa?

Kun nyt edellisessä kysymyksessä tarkastelit asioita tai tekemisiä mitkä vievät energiaa ja mistä saat energiaa, on nyt aika miettiä voisitko muuttaa niiden suhdetta tulevana vuonna. Voisitko vähentää asioita jotka vievät sinulta energiaa? Voisitko lisätä asioita joista saat energiaa? 

Pienet muutokset voivat muuttaa isosti elämänlaatuasi parempaan suuntaan.

5. Mikä osa-alue elämässäsi ei toimi?

Oletko huomannut, että jokin asia elämässäsi ei toimi? Katso nyt rehellisesti itseäsi peiliin ja huomaa asiat mitkä eivät toimi, jotta voit alkaa muuttamaan niitä toimiviksi. 

6. Mitä teet hyvinvointisi eteen?

Mitä teet käytännössä hyvinvointisi eteen?  Jos et huolehdi omasta hyvinvoinnista, et jaksa antaa parasta versiota itsestäsi. Hyvinvoiva olo ei tule itsestään, eikä sen ylläpitämiseen riitä satunnaisesti asioiden tekeminen. Hyvinvointia saat säännöllisistä teoista.  Mitä haluat tehdä hyvinvointisi eteen tulevana vuonna?

7. Mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä nyt?

Se mikä elämässä on tärkeää vaihtelee elämäntilanteen mukaan. Mieti mikä on sinulle nyt elämässä tärkeää ja mihin haluat käyttää aikaasi. Jokainen löytää aikaa itselleen arvokkaaseen, kun vain todella haluaa.

8. Mitä haluat tulevalta vuodelta?

Unelmillasi on merkitystä. Sinä saat unelmista merkityksellisyyttä elämääsi. Joten nyt on aika tavoitella sitä mistä unelmoit. Voit jakaa tavoitteesi, niin pieniin osiin että sen saavuttaminen ei tunnu enää mahdottomalta. Mieti mitä haluat tulevalta vuodelta. Mitä haluat saada aikaan tai mitä haluat kokea tulevan vuoden aikana? Millaista elämää haluat elää? Teetkö elämässä asioita, jotka ovat sinulle tärkeitä? Käytätkö aikaa asioihin, joita haluat muistella vanhana?

9. Tee suunnitelma

Tee suunnitelma miten voit saavuttaa tavoitteesi. Paloittele isot tavoitteet pienempiin osiin. Jos otat joka päivä tai viikko pieniä askeleita kohti isompia tavoitteita niin ei tavoitteiden saavuttaminen tunnu niin vaikealta.  Jos esimerkiksi unelmoit siitä, että saisit viettää kokonaisen viikon yksinään rauhassa. Aloita järjestämään omaa aikaa vaikkapa 30min viikkoon. Suunnittele kalenterin kanssa milloin olisi mahdollista viettää kokonainen päivä yksinään ja milloin pari päivää. Vähitellen asiat toteutuvat, kun otat pienen pieniä askelia tärkeitä asioita kohti.

Suunnittele miten voisit vähentää asioita jotka vievät sinulta energiaa ja miten voisit lisätä asioita joista saat energiaa. Suunnittele miten muutat asioita, jotka eivät toimi elämässäsi. Lisää suunnitelmaasi hyvinvointiasi tukevia asioita, jotka haluat opetella elämäntavoiksi asti. 

Tee suunnitelmasta itselle mielekäs ja lempeä,

jotta todella haluat toteuttaa sen.

10. Visualisoi uusi upea vuosi 2020

Kun olet kirkastanut tavoitteesi ja tehnyt suunnitelman voit viedä sen vielä astetta pidemmälle. Tee visuaalinen kuvakollaasitaulu itsellesi mikä tukee tavoitteitasi, toiveitasi, unelmiasi ja suunnitelmaasi tulevalle vuodelle. Leikkaa kuvia ja tekstiä lehdistä, liitä mukaan omia valokuvia, piirrä tai maalaa. Voit tehdä myös kuvakollaasin puhelimen appsilla tai tietokoneella. Tärkeintä on, että saat sinua miellyttävän kuvan, jota on ihana palata katsomaan mahdollisimman usein. Lopuksi laita kuvakollaasi paikkaan missä törmäät siihen mahdollisimman usein. Näin muistutat itseäsi sinulle tärkeistä asioista ja unelmista.

Nautinnollisen elämän salaisuus: 

Luo elämään asioita, joista sinä nautit. 

Päivitetty 23.12.2019