Vapauta stressi ja ahdistus 4 minuutissa

Mitä teet silloin kun sinulla on stressiä ahdistusta tai huonoa fiilistä?

On monia keinoja arjessa miten koitamme selvitä niistä huonoista fiiliksistä. Saattaa olla esimerkiksi niin, että koitat pitää itsesi kiireisenä jotta et ehtisi huomata epämiellyttäviä fiiliksiä. Toinen keino voi olla turruttaminen. Koitat turruttaa huonoja fiiliksiä avaamalla puhelimen ja selamalla somefeediä. Tai avaat television että voisit upputua johonkin muuhun kuin omiin tunteisiisi. Monelle tunnesyöjälle myös syöminen voi olla tapa paeta omia tunteita. 

On myös tehokkaampi keino selvitä näistä tilanteista. 
Lue alta vinkit tai katso alla oleva video.

Mieli ja keho ovat välittömässä yhteydessä toisiinsa. Kun mieleen tulee ahdistavia ajatuksia ne muuttuvat tunteiksi ja tunteet muuttuvat välittäjäaineiden avulla kehon tuntemuksiksi. Kun alkaa pään sisällä kiristyä alkaa myös kehossa kiristyä. Tämä toimii myös päin vastoin. Kun keho alkaa rentoutumaan alkaa myös mieli löysäämään.

Vapauta stressi ja ahdistus 4 minuutissa

Kun olet ärtynyt, stressaantunut tai ahdistunut:

  • Tunnustele kehoa tunnetko jossakin kohdassa kehossa kireyttä. Mieli ja keho ovat välittömässä yhteydessä toisiinsa. Kun mieleen tulee ahdistavia ajatuksia ne muuttuvat tunteiksi ja tunteet muuttuvat välittäjäaineiden avulla kehon tuntemuksiksi. Kun alkaa pään sisällä kiristyä alkaa myös kehossa kiristyä.
  • Koita rentouttaa tätä kiristynyttä kehon osaa.
  • Mikäli et saa kireyttä löysäämään, kokeile lisätä jännitettä. Esimerkiksi jos hartiat kiristävät niin lähde vetämään hartiat korviin, niin ylös kuin saat. Vedä vielä kasvotkin ruttuun ja purista. Pidä jännitettä yllä 10-20 sekunttia.
  • Päästä hartiat laskeutumaan ja kaikki lihakset löysäämään.
  • Hengitä muutaman kerran vatsaan saakka
  • Tunnustele miltä hartiat alkavat tuntumaan. Kireys höllää kehosta ja myös mielessä alkaa kireys löysäämään.

Tunteet haluavat tulla vain tulla huomatuksi. Samalla tavalla kuin pikkulapsi tulee sanomaan sinulle jotain asiaa, niin hän kaipaa huomiota. Ja kun annat huomiota niin lapsi lähtee aika pian taas omiin touhuihinsa tyytyväisenä. Jos et anna huomiota lapsi kärkkyy niin kauan ympärilläsi että hän saa huomiota. Vähän sama tilanne on tunteiden kanssa. Jos tunnet ahdistusta ja huomaat hartioiden kiristyvän, niin voit antaa huomiota hartioiden kiristykselle lisäämällä jännitettä ja päästämällä sitten hartiat löysäämään. Tämä perustuu jännitä laukaise harjoitukseen, joka on ihanan rentouttava ja tehokas harjoitus. Näin annat huomiota kehollesi ja sille mitä se koittaa tuoda esiin. Ja vähitellen ahdistus pääsee löysäämään kehosta ja mielestä.

Kokeile yllä olevaa harjoitusta seuraavan kerran kun tunnet stressiä, ahdistusta tai ärtymystä. Tarvittaessa voit toistaa harjoitusta 1-3 kertaa.